Inhoudsopgave
-
Over IKC Braambos
-
Het onderwijs
-
Ondersteuning en veiligheid
-
Contacten tussen school en ouders
-
Resultaten van ons onderwijs
-
Schooltijden en opvang
-
Overige wetenswaardigheden
-
Jaarplan 2023-2024
-
Nuttige adressen
-> Terug naar de inhoudsopgave
4.11 Klachtenregeling
Klachten
Als leerling, ouder of schoolmedewerker kun je ontevreden zijn over bepaalde zaken of gedragingen op school. We gaan er vanuit dat we de meeste klachten in onderling overleg kunnen oplossen. We nodigen je daarom van harte uit bij ontevredenheid, de leerkracht en de schoolleiding aan te spreken.
Als je er met de betrokkenen niet uitkomt of de klacht naar jouw mening niet naar behoren is opgelost, maar ook als je niet zelf met de betrokkenen in gesprek durft te gaan, dan kun je een beroep doen op de ondersteuning door de vertrouwenspersoon op school. De vertrouwenspersoon luistert naar je, geeft informatie over mogelijke vervolgstappen en brengt je eventueel in contact met de externe vertrouwenspersoon voor verdere begeleiding in de klachtprocedure. De volledige klachtenregeling, waarin de procedure klachtbehandeling beschreven staat, vindt u op onze website.
Vertrouwenspersoon
De vertrouwenspersoon heeft een specifieke taak als het gaat om ongewenst gedrag op school (zoals: pesten, ongewenste intimiteiten, machtsmisbruik, discriminatie, miscommunicatie, agressie en geweld). Hierbij biedt de vertrouwenspersoon je begeleiding vanaf het eerste gesprek totdat de klacht is opgelost. De vertrouwenspersoon lost jouw klacht niet zelf op, maar zal je ondersteunen bij het vinden van een goede oplossing.
Contactgegevens vertrouwenspersoon
Intern
Naam: Mirjam Winkel en Daniëlle Gelaudie
Telefoonnummer: (023) 55 77 663
E-mail: m.winkel@braambos.nl / d.gelaudie@braambos.nl
Extern
Naam: Vivian Donker
Telefoonnummer: 0182-556494
E-mail: v.donker@onderwijsadvies.nl
Formele klacht
Als een klacht niet binnen de school kan worden opgelost, kan deze worden voorgelegd aan het schoolbestuur of ingediend worden bij de klachtencommissie.
Schoolbestuur
Naam: Stichting Meer Primair
Telefoonnummer: 023-5542351
E-mail: bestuursbureau@meerprimair.nl
Landelijke klachtencommissie voor het christelijk onderwijs
Bezoekadres
Koninginnegracht 10
2514 AA Den Haag
Postadres
Postbus 82324
2508 EH Den Haag
070-3861697 (van 9.00 tot 16.30 uur)
info@gcbo.nl
Meldplicht seksueel geweld
Bij klachten van ouders en leerlingen over de schoolsituatie, waarbij mogelijk sprake is van ontucht, aanranding of een ander zedendelict door een schoolmedewerker jegens een minderjarige leerling, is de school wettelijk verplicht het bevoegd gezag te informeren. Vervolgens is het bevoegd gezag verplicht aangifte te doen bij politie/justitie.
Vertrouwensinspecteur
Voor een onafhankelijk advies in geval van een klacht, kun je ook contact opnemen met de een van de vertrouwensinspecteurs van de Onderwijsinspectie via telefoonnummer 0900-111 3111 (lokaal tarief) weekdagen van 8.00 uur tot 17.00 uur.