Inhoudsopgave
-
Over IKC Braambos
-
Het onderwijs
-
Ondersteuning en veiligheid
-
Contacten tussen school en ouders
-
Resultaten van ons onderwijs
-
Schooltijden en opvang
-
Overige wetenswaardigheden
-
Jaarplan 2023-2024
-
Nuttige adressen
-> Terug naar de inhoudsopgave
5.5 De doorstroomtoets
Met ingang van schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. De doorstroomtoets vindt plaats in februari en geeft leerlingen een gelijke kans om zich eind maart aan te melden voor de middelbare school van hun voorkeur die het best past bij hun ontwikkeling en resultaten. Met de doorstroomtoets kunnen leerlingen laten zien wat ze op de basisschool hebben geleerd.
De leerkracht geeft de leerling een advies voor het onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs. Goede resultaten bieden perspectief op een mooie opleiding en, als het even kan, een prachtige carrière. Tegelijkertijd vinden we dat onze opdracht veel breder is: de ontwikkeling van talenten, het stimuleren van waarden als trouw en doorzettingsvermogen zijn voor ons minstens even belangrijk. Wij maken op onze school in het schooljaar 2024/2025 de doorstroomtoets van IEP.
De doorstroomtoets is geen examen, leerlingen kunnen niet slagen of zakken. De uitslagen van de doorstroomtoets zullen in de schoolgids van schooljaar 2024-2025 voor het eerst zichtbaar zijn.
Referentiekader met referentieniveaus
De Inspectie van het Onderwijs controleert of het onderwijs op scholen van voldoende niveau is. De eindtoetsresultaten van de leerlingen spelen een belangrijke rol bij deze controle. Vanaf 1 augustus 2020 gebruikt de inspectie referentieniveaus om te bepalen of een school voldoende of onvoldoende presteert.
Wat zijn referentieniveaus?
Een eindtoets meet voor de onderdelen Nederlandse taal en rekenen:
- Hoeveel procent van de leerlingen met de eindtoets het basisniveau heeft gehaald (dit wordt ook wel het fundamentele niveau genoemd).
- Hoeveel procent van de leerlingen met de eindtoets het streefniveau heeft gehaald. Dit is een hoger niveau dat de leerlingen kunnen behalen.Het fundamentele niveau (basisniveau) en het streefniveau (hogere niveau) worden ook wel de‘referentieniveaus’ genoemd. Ze zeggen dus welk niveau de leerlingen op de school hebben gehaald op de gebieden taal en rekenen.
Om te kijken of de school voldoende of onvoldoende heeft gescoord, worden ze vergeleken met signaleringswaarden van de Inspectie van het Onderwijs.
Wat zijn signaleringswaarden?
Hoeveel procent de school minimaal moet halen op de beide niveaus ligt vooraf vast. Deze percentages worden namelijk door de Inspectie van het Onderwijs bepaald. Als de school minder goed scoort dan deze vastgestelde minimale waarde, kan dat een signaal zijn dat er iets niet goed gaat op de school. Daarom worden deze minimale scores ‘signaleringswaarden’ genoemd. Wanneer het percentage leerlingen op de school voor zowel het fundamentele niveau als het streefniveau op of boven de signaleringswaarden liggen, zijn de resultaten in dat schooljaar voldoende. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie (Beoordeling leerresultaten po).
Behaalde referentieniveaus IKC Braambos
De volgende grafieken tonen voor de hoofdvakken lezen, rekenen en taalverzorging per schooljaar de percentages leerlingen die ten minste 1F of 2F als referentieniveau hebben behaald, evenals het landelijk gemiddelde van je schoolweginggroep. en de schoolnorm eindresultaat wanneer deze is ingevuld in Mijnschoolplan. In dit artikel vind je meer informatie over de herkomst van de landelijk gemiddelden en signaleringswaarden.