Inhoudsopgave
-
Over IKC Braambos
-
Het onderwijs
-
Ondersteuning en veiligheid
-
Contacten tussen school en ouders
-
Resultaten van ons onderwijs
-
Schooltijden en opvang
-
Overige wetenswaardigheden
-
Jaarplan 2023-2024
-
Nuttige adressen
-> Terug naar de inhoudsopgave
1.3 De school in de wijk
Basisschool Het Braambos is vanaf 1983 tot oktober 2003 in de wijk Overbos in Hoofddorp gevestigd geweest. Sinds oktober 2003 is de school gevestigd in de nabijgelegen wijk Floriande-Noord. Het Braambos bestaat uit 2 gebouwen. Het hoofdgebouw heeft 11 lokalen en het tweede gebouw – De Braam – telt 6 lokalen. De belangrijkste samenwerkingspartners in onze wijk zijn de verschillende buitenschoolse opvang organisaties (SKH, Kindergarden en Happy Kids) en de scholen om ons heen (primair onderwijs en voortgezet onderwijs).
Onze leerlingpopulatie
We hebben een school met verschillende culturen en veel kinderen en ouders spreken meerdere talen. Deze diversiteit en afspiegeling van de samenleving, zien we als verrijking voor onze school.
In een cohortonderzoek van de NRO (Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek) 2021 wordt onze school als volgt omschreven:
"In het schooljaar 2019/2020 heeft 31% van uw leerlingen een niet-westerse migratieachtergrond. Dat is hoger dan het landelijk gemiddelde. Op uw school komt in het schooljaar 2019/2020 12% van uw leerlingen uit een gezin met een relatief laag inkomen. Dat is lager dan het landelijk gemiddelde . In het schooljaar 2018/2019 bestaat uw leerlingenpopulatie voor 17% uit leerlingen uit eenoudergezinnen. Dat is ongeveer gelijk aan het landelijk gemiddelde.
In de groepen zullen de verschillende landen van herkomst op diverse manieren ter sprake komen en we willen ook ouders daarin betrekken. (Bijvoorbeeld door verhalen te vertellen over eigen cultuur, maken van hapjes tijdens een feestelijke bijeenkomst, enz). Zo komen we dichter bij elkaar en leren we elkaars taal/ cultuur beter kennen.
Wanneer kinderen nog moeite hebben met de Nederlandse taal, wordt daar de juiste hulp voor geboden in de vorm van extra instructie in taalgroepen. We investeren en geven ook aandacht aan het meer- en hoogbegaafden onderwijs (verdiepend onderwijs en individuele begeleiding bij het leren leren).
Schoolweging
Tot en met 2018 kregen basisscholen extra financiering voor zogeheten gewichtenleerlingen; leerlingen waarvan de ouders laag opgeleid zijn. Per 2019 heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) een nieuwe indicator ontwikkeld, namelijk de onderwijsachterstandenindicator. Deze indicator berekent het risico op een onderwijsachterstand per kind, waarbij een onderwijsachterstand wordt gezien als een slechtere prestatie dan zou kunnen worden gehaald in gunstigere situaties.
Volgens de nieuwe CBS-berekening heeft onze school een schoolweging van 29,7(dit getal loopt van 20=laag tot 40=hoog).
In een cohortonderzoek van de NRO 2021 wordt onze school als volgt omschreven: "In het schooljaar 2019/2020 heeft uw school een percentage leerlingen dat bijdraagt aan het schoolgewicht van 9%. Dat is lager dan het landelijk gemiddelde.
Hoe lager de schoolweging, hoe minder complex de leerlingenpopulatie en hoe hoger de resultaten die de onderwijsinspectie van de school mag verwachten.
Het CBS berekent deze schoolweging met vijf kenmerken: het opleidingsniveau van de ouders, het gemiddeld opleidingsniveau van alle moeders op school, het land van herkomst van de ouders, de verblijfsduur van de moeder in Nederland en of ouders in de schuldsanering zitten. Al deze gegevens zijn al bij het CBS bekend. Wij verwachten dat onze schoolweging in de komende jaren min of meer gelijk zal blijven.