IKC Braambos
IKC Braambos
IKC Braambos

3.2. Een veilige school voor iedereen

Kanjertraining
Het Braambos is een Kanjerschool. We zien dat onze leerlingen, naast het groepsproces waar ze deel aan nemen, ook behoefte hebben aan het leren omgaan met zichzelf en de ander. Het leren herkennen van en taal geven aan gevoel en gedrag. Om als leerkracht deze training te mogen geven moet je gecertificeerd zijn. Door de coronacrisis moest de teambrede training een jaartje worden uitgesteld. Deze training staat nu voor dit schooljaar op de rol.
Kanjertraining is een sociaal-emotionele methode die uitgaat van: Vertrouwen, Veiligheid, Rust en Wederzijds Respect. Ze geeft handvatten voor sociale situaties en gebruikt hiervoor vier gedragstypen: 

  • De tijger. Dit is een kanjer. Een kind dat assertief is en zich in allerlei situaties goed weet te handhaven, is een tijger.
  • Het konijn. Deze denkt dat hij/zij minder waard is dan anderen, is vaak bang en heeft last van faalangst.
  • Het aapje. Deze probeert contact te krijgen door met de pestvogel mee te doen en overal een grapje van te maken. Het aapje neemt niets en niemand serieus.
  • De pestvogel. Deze vindt zichzelf geweldig; alle anderen deugen niet en hij/zij bepaalt zelf wel wat hij doet. 

Kanjer afspraken
In de Kanjerlessen komen tal van onderwerpen aan de orde zoals gespreksvaardigheid, interesse tonen, mening durven geven, stoppen met treiteren, zelfvertrouwen, trots zijn, uit de slachtofferrol stappen, het heft in eigen hand nemen en verantwoordelijkheid nemen voor jouw eigen gedrag. Binnen de kanjertraining wordt de kinderen geleerd hoe ze  met pesten om kunnen gaan. Kinderen leren welke gevolgen bepaald gedrag heeft, hoe ze met hun eigen gedrag de situatie kunnen veranderen. Door het trainen en naleven van de gedragsregels uit de Kanjertraining werken wij samen aan het voorkomen, maar ook aan het oplossen van conflicten. Conflicten zijn vervelend maar maken ons ook sterker, leren ons de gevolgen van bepaald gedrag onder ogen zien. Door te bemiddelen bij conflicten ondersteunen wij de kinderen om te kiezen voor het ‘kanjer’-gedrag in de omgang met elkaar, hen bewust te maken dat zij verantwoordelijk zijn voor hun eigen gedrag en daarmee dat van een ander kunnen beïnvloeden. www.kanjertraining.nl. Op onze school heeft C. (Christine) Sarmiento de rol van Kanjercoördinator.

Kanjercoördinator
Onze school heeft een kanjercoördinator, mevr. C. (Christine) Sarmiento. Mevr. C. (Christine) Sarmiento is tevens orthopedagoog, 
De kanjercoördinator waarborgt de uitvoering van de Kanjertraining op onze school en zorgt dat de collega's steeds up to date blijven wat de ontwikkeling binnen de Kanjertraining betreft. De kanjercoördinator is getraind in het voeren van adviesgesprekken met ouders, leerkrachten en kinderen over het sociaal functioneren op basis van de KANVAS vragenlijsten. Interventie kan op verzoek uitgevoerd worden. 

De kanjercoördinator werkt daarnaast als coach of begeleider van leerkrachten. Daarvoor kan zij trainingen of workshops geven om opgedane kennis te delen.

Vragenlijsten sociale veiligheid en welzijn
Binnen de school wordt tweemaal per jaar de vragenlijst ingevuld waarbij de werkhouding en de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen in groep 3 tot en met 8 wordt beoordeeld. Met behulp van deze signaleringslijst hebben we een goed overzicht van eventuele problemen van individuele leerlingen en kunnen er eventueel vervolgstappen worden genomen. 

Leerlingenstatuut
Op Het Braambos hanteren we de leefregels die verwoord zijn het leerlingenstatuut van Stichting Meer Primair. Het regelt de rechten en verplichtingen van leerlingen en van ouders/verzorgers van  onze school t.o.v. Het Braambos en Stichting Meer Primair. Verder regelt dit statuut de rechten en verplichtingen die Meer Primair en CBS Het Braambos hebben t.o.v. de leerlingen en de ouders/verzorgers. Verder gebruiken wij het protocol grensoverschrijdend gedrag. Dit treedt in werking wanneer een leerling niet meer tot bedaren is te krijgen, niet meer aanspreekbaar is en er een onveilige situatie voor de  groep ontstaat. Je "veilig voelen en weten" is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van schoolleiding, leerkrachten, ondersteunend personeel, medezeggenschapsraad, ouders, leerlingen en stagiaires. Met het leerlingenstatuut en protocol grensoverschrijdend gedragen willen we duidelijk zijn in waar we voor staan, wat we wel en niet toestaan en welke maatregelen we treffen als regels worden overtreden.

De kernwoorden van onze leefregels 
We zorgen voor elkaar zoals we ook voor ons zelf mogen zorgen.
Voor iedereen geldt:

  • Welkom. Leerlingen die op school staan ingeschreven en hun ouders of verzorgers zijn welkom in ons schoolgebouw. Daarnaast ook de mensen die de school bezoeken om kennis te maken. Voor anderen is, zonder toestemming van de directie, toegang tot het schoolgebouw en de daarbij behorende terreinen verboden.
  • Toegankelijk. Leerlingen en ouders/verzorgers mogen zich bevinden in het klaslokaal waar de kinderen les krijgen, de gangen of toiletten. Verblijf in alle overige ruimten is niet toegestaan, tenzij daarvoor toestemming wordt gegeven. 
  • Respect. Binnen de school heeft men respect voor elkaar en voor elkaars mening. We hebben een open houding naar elkaar, waarin ieder zijn taken en verantwoordelijkheden heeft en waar men op positieve wijze met elkaar samenwerkt. Een positieve sfeer binnen de school draagt bij aan het welbevinden van iedereen.
  • Kleding. De kleding van leerlingen, personeel en stagiaires mag niet aanstootgevend zijn.
  • Roken. Zowel binnen als op het buitenterrein van de school wordt er niet gerookt.
  • Pleinwacht. De leerlingen spelen altijd onder toezicht van een leerkracht en/of TSO begeleiders op het schoolplein.
  • Mobiele telefoons en andere elektronische apparatuur. De school is telefonisch altijd bereikbaar. Onder lestijd worden mobiele telefoons en andere elektronische apparatuur uitgeschakeld. Het gebruik van mobiele telefoons en beeld- en geluidsdragers door leerlingen onder schooltijd is in alle gebouwen van Het Braambos in principe niet toegestaan, tenzij de leerkracht hier toestemming voor heeft gegeven. We handhaven een telefoonprotocol waarbij de leerlingen hun telefoon onder schooltijd bij de leerkracht in bewaring geven. Het is niet toegestaan op welke wijze dan ook geluid- en/of beeldopnamen te maken van wie of wat dan ook, zonder dat de directie daarvoor toestemming heeft gegeven. Dit geldt voor het hele terrein van Het Braambos en tijdens excursies. 
  • Weg onder schooltijd. Leerlingen die tijdens de lessen de school verlaten, moeten daarvoor toestemming hebben van de leerkracht. Dit geldt bijvoorbeeld in het geval van een bezoek aan een arts of andere dringende activiteiten. De ouders/verzorgers stellen vooraf de school hiervan op de hoogte. Zonder uw schriftelijke toestemming mogen kinderen niet zelfstandig naar huis of naar een arts  laten gaan. Tijdens de schooltijden is de school wettelijk aansprakelijk  voor wat er met uw kind gebeurt. 
  • Aansprakelijkheid. Het meenemen van persoonlijke eigendommen naar school is voor eigen risico, want de school is niet automatisch aansprakelijk voor schade of verlies daaraan. Als er schade ontstaat waar een leerling bij betrokken is, wordt er contact opgenomen met de ouders. Als de school aansprakelijk wordt gesteld, zal in eerste instantie door de verzekeringsmaatschappij worden bepaald of de school al dan niet verwijtbaar heeft gehandeld, dan wel in haar zorgplicht is tekortgeschoten. Schade aan kleding van leerlingen die is ontstaan door spel- en stoeigedrag behoort gewoonlijk tot het normale risico van de ouders.
www.braambos.nl gebruikt cookies om de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat je relevante advertenties te zien krijgt. Als je meer wilt weten over deze cookies, klik dan hier voor ons cookie beleid. Bij akkoord geef je www.braambos.nl toestemming voor het gebruik van cookies op onze website.
 Cookies NIET accepteren