Inhoudsopgave
-
Over IKC Braambos
-
Het onderwijs
-
Ondersteuning en veiligheid
-
Contacten tussen school en ouders
-
Resultaten van ons onderwijs
-
Schooltijden en opvang
-
Overige wetenswaardigheden
-
Jaarplan 2023-2024
-
Nuttige adressen
-> Terug naar de inhoudsopgave
1.7 In Goed onderwijs gaat het niet alleen om cijfers
Goed onderwijs is voor ons goed onderwijs voor elke leerling op onze school, het gaat ons niet alleen om goede cijfers voor taal en rekenen. Op Het Braambos gaat het erom dat onze leerlingen iets leren, dat ze weten waarvoor ze het leren en dat ze het van iemand leren.
In de praktijk van alle dag constateren we dat het altijd nodig is relatie, competentie en autonomie in samenhang te zien en dat het essentieel is dat de leerkracht doelen stelt voor elke dimensie (multidimensionele doelen). Want als je als leerkracht niet weet wat je wilt bereiken...kun je niet beslissen wat het meest passende onderwijsaanbod, bijvoorbeeld: hoe relaties het best ingezet kunnen worden en welke vormen hiervoor het meest passend zijn.
Als Braambos zijn we van mening dat in de laatste jaren de Nederlandse kijk op het onderwijs te veel is gericht op kwalificaties. We zijn het eens met ‘onderwijsgoeroe’ Gert Biesta die aangeeft dat er balans moet zijn in de domeinen Kwalificaties (Competentie/cognitie), Socialisatie (tradities en praktijken - Relatie) en Subjectivering (de persoon, bijv. autonomie en verantwoordelijkheid).
Biesta gebruikt hierbij het beeld van een driedimensionaal schaakbord waarop een zet door de leerkracht in één dimensie (bijv. kwalificaties) effect heeft in een andere dimensie (autonomie) en vice versa. Niet alles is op alle momenten mogelijk of belangrijk. Het gaat in ons onderwijs nooit om de vraag wat de meest effectieve manier is, maar wel om de vraag wat de meest vormende manier is. Hierop willen wij ons onderwijs optimaal afstemmen; in inzet van leerkrachten en onderwijsomgeving. Biesta zegt dat het onze onderwijs pedagogische taak is dat we bij kinderen ‘het volwassen in de wereld zijn’ bevorderen en dat we ze helpen ‘zich te bevrijden van het gevangen zijn in eigen wensen en verlangens’. Dit spreekt ons aan en gaat verder dan alleen het domein kwalificatie (Competentie/Cognitie).