2.1 Groepen

De verdeling van de leerlingen over de groepen
Aan het eind van elk schooljaar wordt het formatieplan voor het komende schooljaar ontwikkeld.  Dat een groep gedurende 8 jaar bij elkaar blijft, is geen vanzelfsprekende zaak. We verdelen de jongens en meisjes, de zwakkere leerlingen, de druktemakertjes, de zittenblijvers en de sterke leerlingen zo gelijkmatig mogelijk over alle groepen. 
In de loop van de basisschooltijd kunnen er, rekening houdend met de hiervoor genoemde uitgangspunten, redenen zijn een aanpassing in een groepssamenstelling te maken. Aan het eind van elk schooljaar worden de ouders schriftelijk en/of mondeling geïnformeerd over de groepsindeling voor het komend schooljaar.

De groepen 1 en 2
Op onze school zijn de groepen 1 en 2 gecombineerd. 
Het accent bij de jongste kleuters ligt vooral op het wennen aan het naar school gaan. Er is veel aandacht voor gewoontevorming en regelmaat. Leren gebeurt vooral door spelen.
Ook in groep 2 is er nog veel mogelijkheid tot spelen, maar hier heeft de leerkracht een meer sturende rol. De leerkracht biedt de gehele klas activiteiten aan die gericht zijn op het behalen van ontwikkelingsdoelen. Kleuters laten in les en in spel zien dat ze bepaalde vaardigheden beheersen. De leerkrachten volgen de ontwikkelingen m.b.v. het observatie en registratie instrument Kijk. Alle vaardigheden binnen deze ontwikkelingslijnen worden door de leerkracht in samenhang aangeboden aan de hand van een bepaald thema (bijvoorbeeld: “ziek zijn”, “herfst”, “de winkel”). 

Overgang van groep 2 naar 3
Als een leerling minimaal 18 maanden kleuteronderwijs heeft gevolgd is het meestal zo dat hij/zij naar groep 3 gaat. Als blijkt dat  de ontwikkeling achterblijft, of als blijkt dat de leerling sociaal-emotioneel hier nog niet aan toe is, kan besloten worden het kind langer in groep 2 te houden. We kijken hierbij zorgvuldig naar alle facetten van de ontwikkeling en we overleggen met de ouders.

De groepen 3 t/m 8
Systematisch volgt de leerkracht de ontwikkelingen van de leerlingen op deze vakgebieden. Hierbij wordt de cyclus van het Handelingsgericht Werken gevolgd; signaleren, analyseren, plannen, realiseren. Gemiddeld elke acht weken legt de leerkracht vast tot welke groep een leerling voor dat vak behoort en wat de aandacht, de leerstof voor die groep leerlingen moet zijn en hoe dat binnen de gehele groep georganiseerd moet worden. 

IKC Braambos
IKC Braambos
www.braambos.nl gebruikt cookies om de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat je relevante advertenties te zien krijgt. Als je meer wilt weten over deze cookies, klik dan hier voor ons cookie beleid. Bij akkoord geef je www.braambos.nl toestemming voor het gebruik van cookies op onze website.
 Cookies NIET accepteren