5.4 Het rapport

Regelmatig toetst de leerkracht hoe het leer- en ontwikkelingsproces verloopt. Na een grondige analyse wordt in de groepsaanpak beschreven hoe het onderwijs in de komende periode wordt vormgegeven. Indien nodig wordt in overleg met de zorgcoördinator voor kinderen die dat nodig hebben een handelingsplan gemaakt. Het Braambos beschikt over een leerlingvolgsysteem (Parnassys/Cito/KIJK/Leeruniek) waarmee we de toetsresultaten van leerlingen volgen en hanteert daarbij een toetskalender. De vorderingen en de ontwikkeling van de leerlingen worden systematisch gevolgd en de leraren maken daarbij gebruik van observaties en toetsen.

In de groepen 1 en 2 gebruikten we t/m het schooljaar 2022/2023 ‘KIJK’. Dit is een observatie en registratiesysteem waarin de leerkracht de sociaal-emotionele ontwikkeling en de ontwikkelingen op vak- en vormings-gebieden van elk kind bijhoudt. In het schooljaar 2023/2024 maken we de overstap naar het observatieinstrument van IEP LVS.

In de groepen 3 tot en met 8 houden de leraren de vorderingen bij met behulp van toetsen (methode gebonden toetsen en niet-methode gebonden toetsen (Cito)).

In het schooljaar 2023-2024 stappen we over van het Cito Leerlingvolgsysteem (LVS) Cito naar het IEP LVS. Vanaf dit schooljaar één LVS voor de groepen 1 t/m 8. Als school vinden we dat het IEP Leerlingvolgsysteem beter bij onze visie past, het legt de focus op groei, niet op prestatie. Ieder kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo. Daarom vergelijken we kinderen niet met elkaar. Wij geloven bovendien dat een kind meer is dan taal en rekenen! 

Voor kinderen waarvan we verwachten dat zij de einddoelen van groep 8 niet halen, maakt de leerkracht een ontwikkelingsperspectief. Het ondersteuningsbeleid is gericht op het vergroten van de ontwikkelingskansen van alle leerlingen van Het Braambos. 

Kerndoelen

Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen heeft bepaald dat iedere basisschool moet voldoen aan de vastgestelde kerndoelen. Kerndoelen vertellen wat de kinderen aan het einde van de basisschool in ieder geval aan lesstof moeten hebben gehad. 

Goed onderwijs is niet alleen normatief

In paragraaf 1.7. benoemden wij dat goed onderwijs niet alleen normatief is. Dit lichten we graag toe in een gesprek en in het geval u direct naar dit hoofdstuk bent gegaan vragen wij u paragraaf 1.7 nog even te lezen.

www.braambos.nl gebruikt cookies om de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat je relevante advertenties te zien krijgt. Als je meer wilt weten over deze cookies, klik dan hier voor ons cookie beleid. Bij akkoord geef je www.braambos.nl toestemming voor het gebruik van cookies op onze website.
 Cookies NIET accepteren