Inhoudsopgave
-
Over IKC Braambos
-
Het onderwijs
-
Ondersteuning en veiligheid
-
Contacten tussen school en ouders
-
Resultaten van ons onderwijs
-
Schooltijden en opvang
-
Overige wetenswaardigheden
-
Jaarplan 2023-2024
-
Nuttige adressen
-> Terug naar de inhoudsopgave
1.3 Invulling onderwijstijd
Onderwijstijd
Gedurende de basisschool gaan de leerlingen in Nederland 7520 uur naar school.
Leerstofjaarklassensysteem
Onze school kent een leerstofjaarklassensysteem. Dat wil zeggen, dat leerlingen van ongeveer dezelfde leeftijd en ongeveer dezelfde ontwikkelingsfase bij elkaar in een groep zitten. Niet alle kinderen zijn hetzelfde dus kunnen de niveaus binnen een groep flink uiteenlopen. Om recht te doen aan deze verschillen maken de leerkrachten een groepsaanpak voor de vakken rekenen, spelling, taal (groepen 4 tot en met 8), lezen (groepen 3 tot en met 5) en begrijpend lezen (groepen 4 tot en met 8). Hierin worden drie niveaus onderscheiden: minimum, basis en plus.
Moderne onderwijsmethodes en onderwijsaanbod
Op Het Braambos wordt lesgegeven met behulp van moderne onderwijsmethodes. Omdat de inzichten in het onderwijs continu veranderen, wordt er gestreefd naar een planmatige vernieuwing van onze onderwijsmethodes (vernieuwing om de acht jaar). Een andere manier om te zorgen voor een doorgaande lijn binnen de school zijn de stuurgroepen. Binnen een stuurgroep staat een bepaald aspect van het onderwijs op Het Braambos centraal, bijv. het onderwijs aan hoog- en meerbegaafden, beredeneerd aanbod, rekendidactiek of thematisch onderwijs. De stuurgroep zorgt op dat gebied voor een doorgaande lijn binnen de school, voor vernieuwing en ontwikkeling van de doorgaande leerlijn en voor adviezen over het beleid aan het MT over beleid. De stuurgroepen worden elk jaar opnieuw vastgesteld naar aanleiding van speerpunten uit het school- en jaarplan.
Op het Braambos werken wij in de groepen 1/2 aan de hand van de SLO-doelen voor deze leeftijdsgroep. Het leeraanbod krijgt op thematische wijze vorm (waarbij de methode Schatkist als bronnenboek wordt gebruikt). In de groepen 3 tot en met 8 werken wij met methodes voor de vakken rekenen (Getal en Ruimte junior), taal en spelling (Taal Actief), aanvankelijk en voortgezet technisch lezen (Veilig Leren Lezen en Estafette), begrijpend lezen (Leeslink) en wereldoriëntatie (Blink Wereld geïntegreerd). De methodes vormen uitgangspunt voor de lessen in deze vakken waarmee een doorgaande leerlijn wordt bewerkstelligd.
Sociale en maatschappelijke competenties: burgerschap
We moedigen leerlingen aan meer verantwoordelijkheid te nemen voor hun omgeving. De ervaring leert, dat leerlingen deze verantwoordelijkheid graag nemen, zeker waar het gaat om activiteiten die aansluiten bij hun eigen interesses. De verantwoordelijkheid neemt toe naarmate de leerlingen ouder worden. Ze kunnen dan ook al echte verantwoording voor bepaalde activiteiten of handelingen dragen. Het Braambos geeft invulling aan actief burgerschap door het gebruik van methodes voor sociaal emotionele vorming (Kanjertraining), godsdienst (Trefwoord en Wat een Verhaal) en wereldoriëntatie (Blink Wereld geïntegreerd). Daarnaast organiseren we excursies en workshops, halen we sprekers of voorstellingen de school in en vinden er incidentele activiteiten plaats die onder actief burgerschap vallen, zoals acties voor goede doelen of projectweken.