3.1 Ondersteuningsprofiel

Het Braambos streeft ernaar, dat iedere leerling zich ononderbroken kan ontwikkelen en ontplooien. Kinderen verschillen, dus richten we het onderwijsleerproces zo in dat hier ook ruimte voor is.

De uitgangspunten van onze onderwijszorg zijn:

  • De leerkracht houdt rekening met de onderwijsbehoefte van elk kind.
  • De leerkracht stemt de activiteiten af op het ontwikkelingsniveau van de leerlingen.
  • De leerkracht biedt leerlingen de mogelijkheid om in eigen tempo en naar eigen mogelijkheden een minimumpakket binnen de verschillende leer- en vormingsgebieden te doorlopen. 
  • Daarnaast biedt de leerkracht de kinderen een aanvullend programma aan. Het aanbieden van de leerstof op verschillende niveaus vindt plaats binnen de groep.
  • We nemen ouders serieus als “partner” in de ontwikkeling van hun kind.

In het SOP (Schoolondersteuningsprofiel) beschrijven we de invulling die wij hier als school aan hebben gegeven. In dit hoofdstuk geven we een bondige samenvatting.

PDO (onderzoek) 
In gezamenlijk overleg kan besloten worden tot observatie van de leerling in de groep of het afnemen van een Pedagogisch Didactisch Onderzoek (PDO) In alle gevallen wordt van tevoren met de ouders overlegd en toestemming gevraagd. 
Wanneer blijkt dat deze maatregelen niet voldoen, kan besloten worden tot een onderzoek door een extern bureau. Ligt het probleem vooral op het terrein van het gedrag, dan kan besloten worden om via de huisarts de expertise te vragen van het Triversum of het Jeugd Riagg.

Passend Onderwijs
Elk kind, ook een kind met een beperking, heeft recht op onderwijs. Met ingang van 1 augustus 2014 is de Wet op Passend Onderwijs in werking getreden. 

Kinderen met (vermoedelijk) dyslexie kunnen in aanmerking komen voor bekostiging van onderzoek en behandeling door de zorgverzekeraars. Daar is wel een aantal voorwaarden aan verbonden. De zorgcoördinatoren kunnen u hier meer informatie over verstrekken. Onze school is niet in staat om iedere zorgleerling op te nemen. Allereerst dient de plaatsing in het belang van de leerling zelf te zijn, maar ook het belang van de groep waarin de betreffende leerling geplaatst zal worden, wordt meegenomen in de afweging om een zorgleerling aan te nemen. Ieder verzoek tot plaatsing zal van geval tot geval bekeken worden. In voorkomende gevallen kan de school besluiten om een kind eerst tijdelijk toe te laten of te weigeren. 

Leerkrachten
De leerkracht helpt kinderen die extra zorg nodig hebben in de eigen groep. Deze leerlingen krijgen extra instructie en/of aangepaste leerstof aangeboden. Indien onderzoek nodig is, is altijd de toestemming  van de ouders nodig We vinden het erg belangrijk dat school en ouders  elkaar  aanvullen en samenwerken.

Zorgcoördinatoren
De onderwijszorg voor alle kinderen neemt een vooraanstaande plaats in op onze school. Het Braambos heeft twee zorgcoördinatoren die contact onderhouden met de groepsleerkrachten. Ze bespreken de toetsresultaten en begeleiden de leerkrachten en ouders in hun zorg voor de kinderen. De zorgcoördinatoren zijn medeverantwoordelijk voor het leerlingvolgsysteem op Het Braambos. 

Extra handen in en/of buiten de klas
Op Het Braambos hebben we voor de ondersteuning die buiten de basisondersteuning valt, extra handen in en/of buiten de klas. Deze ondersteuning wordt uitgevoerd door onderwijsondersteunende medewerkers onder de verantwoordelijkheid van de leerkracht en zorgcoördinator.  Leerlingen die dreigen uit te vallen krijgen extra ondersteuning. Deze ondersteuning kan kortdurend of voor langere termijn worden afgesproken. De verdeling van de inzet van de onderwijsassistent vindt plaats op basis van de zorg-zwaarte verhouding in de groepen. De werkzaamheden vinden plaats in de groepen 1 t/m 8 en bestaan onder andere uit:

  • Het assisteren van de leraar in de groep bij onderwijsinhoudelijke taken
  • Het leveren van een praktische bijdrage aan de organisatie van het klassenmanagement
  • Het voorbereiden en uitvoeren van activiteiten op schoolniveau. 
  • Het begeleiden van kleine groepjes kinderen en zorgen voor een veilig leer en ontwikkelingsklimaat. 

Bijzondere zorg
Ouders van kinderen met bijzondere zorg kunnen een afspraak maken om hun kind op Het Braambos aan te melden. Het gesprek wordt aangegaan over de mogelijkheden die de school het kind zou kunnen gaan bieden. Daarbij worden de hulpvraag van het kind, het verwachtingspatroon van de ouders en de mogelijkheden van de school met elkaar verkend. Als blijkt dat de school het kind de hulp kan bieden die het bij het onderwijs nodig heeft, wordt er samen met de ouders een plan gemaakt. 

Het Braambos maakt onderdeel uit van het samenwerkingsverband Passend Onderwijs Haarlemmermeer.  Met het stellen van  ambities in het ondersteuningsplan werkt het samenwerkingsverband aan de doorontwikkeling van passend onderwijs in Haarlemmermeer. 

www.braambos.nl gebruikt cookies om de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat je relevante advertenties te zien krijgt. Als je meer wilt weten over deze cookies, klik dan hier voor ons cookie beleid. Bij akkoord geef je www.braambos.nl toestemming voor het gebruik van cookies op onze website.
 Cookies NIET accepteren