8.3 Vitaliteit en groei in vakmanschap

Borging van de ingezette kanteling
Verantwoordelijkheid geven en nemen is het devies op Het Braambos.De kern van deze kanteling is dat we samen het onderwijs ontwikkelen,  optimaliseren en implementeren en dat alle medewerkers zich meer dan nu  bewust zijn dat ze hierin mede verantwoordelijkheid dragen. Dit proces krijgt een vervolg in dit schooljaar. 

Onderwijsmensen op Het Braambos staan aan het stuur, zijn stuurlui!  Alle stuurlui doen mee; we zijn op weg van een hiërarchische organisatie naar een netwerkorganisatie. Dit betekent niet dat we allemaal gelijk zijn, onze rollen zijn verschillend. Kenmerken van een netwerkorganisatie zijn: ondernemerschap, soms sprake van tijdelijke samenwerkingsvormen, zelforganisatie en een gemeenschappelijk identiteit en ambitie. Flexibiliteit, openheid en eigen verantwoordelijkheid staan centraal.

Nieuw Leerlingvolgsyteem
Onze school was t/m het schooljaar 2022-2023 gewoon het leerlingvolgsysteem (LVS) van Cito te gebruiken voor leerlingen in de groepen 3 t/m 8 en het observatieinstrument KIJK voor de groepen 1-2. Cito kondigde aan het volgsysteem te wijzigen. Dit en onze wens om te komen tot één volgsysteem voor de groepen 1 t/m 8 maakte dat we op Het Braambos ook gekeken hebben naar andere leerlingvolgsysteem. Na een zorgvuldig proces viel onze keuze op IEP, een LVS dat voldoet aan onze wens te komen tot één LVS voor de groepen 1 t/m 8 en een LVS dat o.i. beter aansluit op onze visie dat goed onderwijs meer is dan alleen cijfers.

In het IEP LVS is een kind meer dan rekenen en taal. Ook zijn sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen maken wie hij/zij is. In het LVS wordt hier rekening mee gehouden. Voor groep 8 maken we dit schooljaar nog gebruik van de Cito toetsen, voor de andere groepen starten we vanaf januari 2024 met het IEP LVS.  Dit schooljaar geven we vorm aan de implementatie van het IEP LVS

Bewegend Leren
Kinderen in de basisschoolleeftijd ontdekken de wereld vooral via hun lichaam, maar ze zitten op school per dag zo’n 5 uur stil. Wanneer je beweegt gaat er meer bloed en zuurstof naar je hersenen waardoor je met meer concentratie en rust tot leren kunt komen. Een samenwerking van beiden hersenhelften is hierbij een goed uitgangspunt. We gaan de graag bewegende rechter hersenhelft laten samenwerken met de gestructureerde linker hersenhelft om tot een optimale leeromgeving te komen. Op Het Braambos is een beleidsdocument in voorbereiding. We verwachten dit document in november (2023/2024) vast te stellen en vervolgens te starten met de implementatie van de dynamische schooldag. 

Een dynamische schooldag is een schooldag waarbij zittend leren en bewegen regelmatig afgewisseld worden, zodat kinderen naast cognitieve inspanning ook voldoende beweging, ontspanning, fysieke inspanning en sociale momenten hebben. Die afwisseling kan zowel binnen als buiten school plaatsvinden. Belangrijk is dat leerlingen en leerkracht niet langer dan een half uur achter elkaar zitten. Tijdens de dynamische schooldag is het streven dat alle leerlingen minimaal 60 minuten bewegen.

www.braambos.nl gebruikt cookies om de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat je relevante advertenties te zien krijgt. Als je meer wilt weten over deze cookies, klik dan hier voor ons cookie beleid. Bij akkoord geef je www.braambos.nl toestemming voor het gebruik van cookies op onze website.
 Cookies NIET accepteren